این وبلاگ هیچ گونه بی احترامی و دشمنی با مردم عزیز ایران ،افغانستان ندارد

این وبلاگ هیچ گونه بی احترامی و دشمنی با مردم عزیز ایران ،افغانستان ندارد

با سلام، این وبلاگ هیچ گونی بی احترامی و دشمنی با مردم عزیز ایران ،افغانستان ندارد .تمام مطالبی که به اشتراک گذاشته میشود ناکارامدی دولت مردان دروغگو این کشورمورد بررسی قرار میدهد.
این وبلاگ هیچ گونه بی احترامی و دشمنی با مردم عزیز ایران ،افغانستان ندارد

این وبلاگ هیچ گونه بی احترامی و دشمنی با مردم عزیز ایران ،افغانستان ندارد

با سلام، این وبلاگ هیچ گونی بی احترامی و دشمنی با مردم عزیز ایران ،افغانستان ندارد .تمام مطالبی که به اشتراک گذاشته میشود ناکارامدی دولت مردان دروغگو این کشورمورد بررسی قرار میدهد.

بررسی حقوق زن در مناطق مختلف جهان

مسیر گفتمان غرب در خصوص زن به سمت سراشیبی سقوط، انحطاط و سرافکندگی پیش می‌رود و سنجش حقوق زن با معیارهای مردانه تعبیری بس غلط است که امروزه به عنوان برابری حقوق زن و مرد از آن یاد می‌شود. در این مقاله که با این رویکرد نگاشته شده است تلاش شده است تا معیارهای مردانه را شاخص سنجش حقوق زن در کشورهای مختلف معرفی و معیارهای اصیل زنانه به فراموشی سپرده شوند.

معیارهایی چون سلامت و بهداشت، آموزش، فعالیت سیاسی و فعالیت اختصاصی معیارهایی اصیل برای سنجش حقوق زن و برابری جنسی تعریف شود و منتج تحقیقات انجام شده در این زمینه را که در سایت BBC Mundo منتشر شده بود، را ارائه می‌کنیم.

 

بررسی حقوق زن در آمریکای شمالی

کانادا و آمریکا از کشورهای آمریکای شمالی‌اند که به ترتیب در جایگاه 20 و 23 م جهان در زمینه برابری حقوق زن و مرد قرار دارند. اگرچه کانادا از نظر نظام آموزشی و بهره گیری یکسان از امکانات آموزشی در جایگاه برتری نسبت به آمریکا قرار بگیرد اما زنان در این کشور نتوانسته‌اند به از نظر سیاسی رشد چشمگیری داشته باشند.

بررسی حقوق زن در آمریکای لاتین

از میان کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی کشور نیکاراگوئه توانسته است بهترین موقعیت شغلی را برای زنان فراهم کند و پس از آن کشورهای کوبا و اکوادور در جایگاه‌های بعدی این طبقه بندی جهانی قرار دارند و در بین 25 کشور برتر دنیاجای گرفته‌اند. اما با توجه به اینکه برزیل یکی از مهم‌ترین کشورهای آمریکای لاتین است اما نتوانسته است جایگاه خود را ارتقاء دهد و همچنان در جایگاه 32 م رنکینگ بین المللی قرار دارد.

مشارکت اقتصادی زنان در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین بسیار کم رنگ است و حجم عظیمی از فعالان اقتصادی به مردان اختصاص یافته است. اگر بخواهیم به بررسی حضور اجتماعی زنان در سیاست بپردازیم در بسیاری از کشورها حضور زنان در سیاست کمرنگ تر است هر چند که ممکن است رهبران سیاسی این کشورها را زنان تشکیل بدهند. اما این کشورها از نظر نظام آموزشی و سلامت در جایگاه نسبتاً خوبی قرار دارد هر چند که شاخص سلامت در برخی از کشورها در جایگاه پایینی قرار دارد.

بررسی حقوق زن در اروپا

به قلم نویسنده این مقاله، مشارکت سیاسی زنان در اروپا با دیگر مناطق جهان متفاوت است. در برخی از کشورها مانند روسیه و کشورهای اروپای شرقی مشارکت سیاسی در جایگاه پایین تری قرار دارد حال آن که کشورهای اروپای غربی در جایگاه نسبتاً بهتری قرار گرفته‌اند.

در کشورهای جنوبی اروپا نطام آموزشی و اشتغال در سال‌های اخیر بسیار افول کرده است و در برخی از موارد اوضاع این کشورها وخیم تلقی می‌شود. اما همین کشورها توانسته‌اند در زمینه بهداشت و سلامت در جایگاه برتری قرار بگیرند.

بررسی حقوق زن در خاورمیانه

بیشترین میزان نابرابری جنسی در خاورمیانه وجود دارد. از نظر نویسنده این مقاله، از بین کشورهای جهان، کشورهای خاورمیانه در پایین‌ترین میزان مشارکت سیاسی را در امور داخلی کشور خود و حوزه بین الملل دارند و میزان مشارکت سیاسی آن‌ها بسیار پایین است. همچنین میزان مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال بسیار پایین بوده است و از بین این کشورها امارات متحده عربی در وضعیت بسیار بدتری از بقیه کشورها قرار دارد. در کشور یمن و امارات تعداد بسیار کمی از زنان می‌توانند تحصیلات دانشگاهی را ادامه دهند.

 حقوق زن در مناطق مختلف جهان

سخن پایانی:

پس از انقلاب صنعتی معیارها و ارزش‌های انسانی در غرب تغییر یافت و متعاقب آن با پیدایش مدرنیسم ارزش‌های انسانی متحول گردید و مردوارگی زندر جوامع غربی مطرح شد. پیش‌قراولان آن جنبش‌ها و مکاتب فمینیستی بودند که هر کدام تعابیر مختلفی از گفتمان حقوق زن در جامعه ارائه می‌دادند. نیجه، اندیشمند غربی به عنوان یکی از منتقدان مدرنیسم معتقد است: "حضور اجتماعی زن در غرب دوباره نیرو گرفتن مردان است". اما رهبری انقلاب نیز در این خصوص تعابیر جامع تری را ارائه می‌دهد و معتقد است "حضور اکثریتی زنان در مناصب اجرایی، دیدگاهی غلط و انفعال در برابر گفتمان غربی است و آنچه که باید مایه افتخار باشد، تعداد بالای زنان روشنفکر، فعال فرهنگی، سیاسی و مجاهد است". فلذا با توجه به این تعابیر شاخص‌های کنونی برابری جنسیتی در غرب شاخص‌هایی ناقص هستند و فضای حاکم بر جهان به ویژه در غرب فضایی مردانه شده است و در دیگر کشورها نیز این گفتمان در مسیر توسعه ای قرار گرفته است که سنخیت بسیار کمی با هویت زنانه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.